RevOps -blogi | B2B-myynti | B2B-markkinointi | B2B-Asiakaspalvelu

RevOps-mallin käyttöönotto käytännössä - Case

Kirjoittanut Revory | Feb 10, 2025 4:18:25 PM

RevOps-mallin mahdollisuudet ja hyödyt ovat nousseet merkittävään rooliin yritysten tulovirtojen johtamisen kehittämisessä. Avoin.Systems Oy:n tarina on erinomainen esimerkki siitä, miten RevOps-malli voidaan käytännössä ottaa käyttöön. Tässä blogissa avataan sitä, miten RevOps auttaa yritystä yhdistämään myynnin, markkinoinnin, toimituksen ja asiakaspalvelun toimintoja kohti yhteisiä tavoitteita ja millä tavalla Avoin.Systems Oy lähti muutosmatkalleen. Revoryn perustajan, Kati Huusko-Viikilän RevOps-tietokirja "Monikanavaisen myynnin johtaminen - näin johdat kaikkia tulovirtoja", toimi käsikirjana matkan varrella.

Avoin.Systems Oy on kasvuyritys, joka suunnittelee ja toteuttaa yrityksille toiminnanohjausjärjestelmiä (ERP). 

RevOps käytännössä - Lähtötilanne ja ensiaskeleet

Vuonna 2024 Avoin.Systemsin myyntitiimi oli saatu toimimaan tehokkaasti, ja yrityksessä haluttiin kehittää liiketoimintaa entistä kokonaisvaltaisemmin. RevOps-mallin potentiaali herätti myyntijohdon kiinnostuksen, ja Revoryn perustaja Katin aiheesta kirjoittama RevOps-kirja tarjosi konkreettiset ohjeet lähteä toteuttamaan muutosta.

”Olin kiinnostunut aiheesta jo etukäteen. Keväällä LinkedIn toi esille Katin kirjan, joka on suomenkielinen opas RevOpsin maailmaan ja ajattelin että nyt jos koskaan. Olin juuri saanut oman myyntitiimin hyvin rullaamaan ja meillä oli todella hyvä tekemisen flow ja tuntui että tuli sopiva ajankohta ottaa jotain uutta myös omalle paletille, RevOps oli selkeästi seuraava askel tulevaan. Tilasin kirjan ja pänttäilin sitä hissukseen useamman kuukauden, aina pysähtyen miettimään, mitä tämä kyseinen asia voisi tarkoittaa yrityksessämme.

Joni Winsten, Avoin.Systems Oy:n Sales Director.

Kirja auttoi avaamaan RevOpsin käytännön merkitystä sekä rakentamaan pohjaa johtoryhmän sitouttamiselle. Johtoryhmän tuella käynnistettiin workshop-malli, jossa eri kaupallisten toimintojen edustajat sitoutuivat mukaan kehitystyöhön.

Workshop-työskentely RevOps-mallin ytimessä

Kaupallisten tiimien yhteiset workshopit olivat ratkaiseva osa RevOps-mallin käyttöönottoa Avoin.Systemsillä. Hommat aloitettiin nykytilanteen perusteellisella kartoituksella, jonka avulla tunnistettiin sekä vahvuudet että kehityskohteet. Kirjassa läpikäyty RevOps-kyspyys työkalu auttoi nykytilanteen hahmottamisessa.

Tästä edettiin kirjassa esiteltyjä viitekehyksiä hyödyntäen unelma-asiakkaiden määrittelyyn ja ostajapersoonien syventämiseen. Workshopien aikana syntyi monipuolista keskustelua, joka avasi osallistujille uuden näkökulman siihen, miten eri tiimit voivat yhdessä vaikuttaa asiakkaiden kokemukseen ja yrityksen kaupalliseen menestykseen.

"Workshopien suurin arvo oli se, miten ne toivat esiin koko organisaation näkemykset ja saivat ihmiset ymmärtämään, että jokaisen panos on olennainen osa isompaa kokonaisuutta. Keskustelut olivat usein silmiä avaavia ja auttoivat kaikkia hahmottamaan asiakkaan matkaa aivan uudella tavalla.”

Joni Winsten, Avoin.Systems Oy:n Sales Director

Prosessin aikana osallistujat saivat kotitehtäviä, jotka syvensivät työpajoissa käsiteltyjä teemoja. Nämä tehtävät kannustivat pohtimaan omaa roolia ja vastuita asiakkaan ostopolun eri vaiheissa. Vaikka työpajojen suunnittelu ja valmistelu olivat aikaa vieviä, niissä saavutetut oivallukset loivat vankan perustan RevOps-mallin onnistuneelle jalkauttamiselle. Kirja antoi apua mm. mallin sisäiseen myyntiin ja tukikysymyksiin, joita voitiin käsitellä workshopeissa.

RevOps käytännössä - Haasteet ja onnistumiset

RevOpsin käyttöönotto ei ollut täysin ongelmatonta. Workshopien aikataulutus ja osallistujien sitouttaminen arjen operatiivisen toiminnan keskellä aiheutti haasteita. Myös joidenkin osallistujien alkuvaiheen skeptisyys korosti johdon ja viestinnän merkitystä sitouttamisen onnistumisessa.

"Yksi haaste työpajoissa oli jo aiemmin mainittu sitouttaminen, selkeästi osa ihmisistä ei pystynyt näkemään RevOpsin tuomaa hyötyä heti alusta asti ja tämä aiheutti hieman turhautumista ja jopa vastarintaa työpajoihin osallistumiseen, yksi avainpelaaja myös jätti osallistumatta työpajoihin, koska koki ne turhaksi.

Työpajavaihe on yllättävän työläs yhdelle ihmiselle. Suosittelen vähintään kahden hengen tiimiä työpajojen suunnitteluun ja vetämiseen tai että ottaa oikeasti ulkopuolelta jonkun RevOps-ammattilaisen auttamaan organisoinnissa ja muistuttamassa mitä kaikkea pitääkään huomioida. "

Joni Winsten, Avoin.Systems Oy:n Sales Director

Erityisesti Joni korostaa, kuinka ulkopuolinen asiantuntija olisi voinut säästää merkittävästi aikaa ja tuoda lisää tehokkuutta koko prosessiin:

”Erityisesti työpajojen valmistelu vei helposti enemmän aikaa kuin itse työpaja. Me veimme muutosta läpi itse, mutta jälkikäteen ajateltuna suosittelen ulkopuolista RevOps-ammattilaista auttamaan. Asiantuntija olisi voinut auttaa työpajojen organisoinnissa ja varmistaa, että kaikki tärkeimmät näkökulmat tulevat huomioiduksi. Tämä olisi vapauttanut omaa aikaani vielä enemmän strategiseen johtamiseen ja viestintään, mikä on kriittistä sitouttamisen kannalta.

Joni Winsten, Avoin.Systems Oy:n Sales Director

Toisaalta osallistujien oivallukset ja onnistumiset työpajoissa loivat uskoa muutoksen mahdollisuuksiin. RevOps-tiimin perustaminen sekä selkeä mittaristo toimivat perustana mallin jatkuvalle kehitykselle.

RevOps-malli käytännössä -Avoin.Systemsin hyödyt

Avoin.Systems Oy:n kokemukset osoittavat, miten RevOps-malli auttaa luomaan yhteisen kielen ja toimintatavan eri osastojen välille. Tämä mahdollistaa paremman asiakasymmärryksen ja resurssien kohdentamisen. Katin kirja tarjosi konkreettisia työkaluja ja tukea tähän muutokseen.

”RevOps haastaa kokeneemmankin myynnin ammattilaisen miettimään kokonaisuutta ihan eri kulmalta, mutta samalla tuo todella paljon lisäarvoa yritykselle ja itsellekin."
 
Joni Winsten, Avoin.Systems Oy:n Sales Director

Avoin.Systems jatkaa RevOps-mallin jalkauttamista ja kehittämistä. Yrityksessä uskotaan, että vuonna 2025 he vievät toimintansa jälleen uudelle tasolle osastojen entistä tiiviimmän yhteistyön avulla..

RevOps-mallin käyttöönotto - Vinkit jakoon

RevOps-mallin käyttöönotto on laaja ja koko yritystä koskeva prosessi, joka vaatii vahvaa sitoutumista ylimmältä johdolta. Joni Winsten painottaa, että johdon tuki ja eri osastojen vetäjien sitoutuminen ovat kriittisiä onnistumisen kannalta.

”Jos yrityksessä ei ole täyttä sitoutumista kaikilta tasoilta, RevOpsin vieminen läpi voi olla todella kivinen mäki kiivettäväksi,” hän sanoo. Lisäksi työpajojen suunnittelu ja organisointi ovat vaativia, ja Joni suosittelee ulkopuolisen asiantuntijan mukaan ottamista, jotta kaikki näkökulmat huomioidaan ja prosessista tulee sujuvampi.

Joni Winsten, Avoin.Systems Oy:n Sales Director

Kun tiimien tuki on olemassa, RevOps tuo mukanaan ainutlaatuisen mahdollisuuden kehittää toimintaa ja avata uusia näkökulmia. Joni kannustaa selventämään heti alussa kaikille organisaation jäsenille, miksi RevOpsia tehdään ja mitä hyötyjä sillä tavoitellaan. Vaikka muutosvastarinta on luonnollista, hyvin viestitty kokonaiskuva auttaa vähentämään sitä.

”RevOps koskettaa niin monia osa-alueita yrityksen toiminnassa, että väkisinkin jossain paikoissa tulee vastarintaa. Selkeällä viestinnällä ja johdonmukaisella toteutuksella voidaan kuitenkin saavuttaa erittäin palkitsevia tuloksia. On ollut uskomatonta nähdä, miten ihmisten ajattelutavat ja ymmärrys liiketoiminnan kokonaisuudesta ovat avautuneet aivan uudelle tasolle."

Joni Winsten, Avoin.Systems Oy:n Sales Director

Haluatko kuulla lisää RevOps-mallin mahdollisuuksista?

Lue lisää RevOpsista >>

Tilaa Katin tietokirja, joka tarjoaa konkreettisia ratkaisuja ja työkaluja oman yrityksesi muutokseen.