RevOps- toimintamallin tavoitteena on maksimoida tehokkuus, edistää kestävää kasvua ja varmistaa, että kaikki yrityksen kaupalliset toiminnot (usein myynti, markkinointi & asiakastuki/CS -tiimit) työskentelevät yhdessä yhteisen päämäärän – tulonmuodostuksen – eteen.
RevOpsin neljä pääpilaria – ihmiset, prosessit, teknologia ja data – ovat avainasemassa tämän tavoitteen saavuttamisessa, ja niiden johdonmukainen haltuun ottaminen muodostaa perustan yrityksen kaupallisen menestyksen saavuttamiseksi. Käydään jokainen kohta kevyesti läpi.
Ihmiset ovat RevOpsin sydän. Ilman ihmisiä ja sitä, että tiimeissä työskentelevät yksilöt oivaltavat tehokkaan toimintatavan, ei voida tehdä RevOpsiakaan. Tämä tarkoittaa paitsi oikeiden kykyjen palkkaamista, myös kulttuurin luomista, jossa myynti, markkinointi ja asiakastuki /asiakkuudenhoito työskentelee saumattomasti yhdessä. Keskeistä on murtaa perinteiset organisaation siilot ja rohkaista tiimejä jakamaan tietoa ja oppimaan toisiltaan. Tämä vaatii avointa viestintää, yhteisiä tavoitteita, mittareita ja kannustimia, jotka edistävät tiimityötä ja yhteistyötä. Kun ihmiset ymmärtävät yhteisen päämääränsä – liikevaihdon kasvattamisen – he voivat työskennellä yhteen tehokkaammin ja innovatiivisemmin.
Tehokkaat prosessit ovat avainasemassa, jos halutaan aidosti saavuttaa tuloksia. Työtapojen eli prosessien standardointi ja automatisointi auttavat varmistamaan, että toiminnot ovat yhdenmukaisia ja että parhaat käytännöt ovat kaikkien tiimiläisten käytössä. On tärkeää, että prosessit ovat joustavia ja skaalautuvia, jotta ne voivat kehittyä yrityksen kasvun ja markkinoiden muutosten myötä. Tämä tarkoittaa myös sitä, että prosessit on suunniteltava asiakaslähtöisesti, niin että ne tukevat asiakkaan matkaa ja parantavat asiakaskokemusta koko ostopolun ajan.
Teknologia on kriittinen osa RevOpsia. Sen avulla voidaan automatisoida toistuvia tehtäviä, kerätä ja analysoida tietoa sekä tarjota parempaa asiakaskokemusta. Teknologian valinta ja käyttöönotto on kuitenkin tehtävä harkitusti. Tärkeää on valita ratkaisut, jotka toimivat eri tiimien käytössä saumattomasti keskenään ja tukevat yrityksen tavoitteita. Erityisesti moderni CRM, eli asiakkuudenhallintajärjestelmä on keskeinen työkalu RevOpsissa. Mitä skaalautuvampi, helposti integroitavampi ja kaupallisilta toiminnoiltaan monipuolisempi järjestelmä, sen parempi. Yksittäisiä työkaluja vain yhden tiimin käyttöön on syytä harkita tarkkaan, koska teknologian tulisi mahdollistaa tietojen helppo jakaminen tiimien välillä, datan kerääminen sekä helppo raportointi.
Data on RevOpsin polttoaine. Oikein hyödynnettynä data tarjoaa kriittistä tietoa liiketoiminnan johtamiseksi ja dataohjattujen päätösten tueksi. Kurantti data ohjaa myös kaupallisten tiimien toimintaa. Datalla voidaan ohjata arjen päätöksentekoa, optimoida prosesseja ja parantaa asiakaskokemusta. Datan keräämisen, analysoinnin ja hyödyntämisen on oltava systemaattista ja jatkuvaa. Tärkeää on keskittyä olennaiseen dataan, joka todella auttaa saavuttamaan liiketoiminnan tavoitteet ja välttää tiedon ylikuormaa.
Lue lisää RevOpsista lataamalla maksuton e-kirja >>
Ensimmäinen suomenkielinen RevOps tietokirja >>