ScaleUpille
Kun kaupalliset prosessit ovat vakiintuneet ja yritys siirtyy ScaleUp-vaiheeseen, keskeisenä haasteena on nopean kasvun ylläpitäminen ilman, että tehokkuus, laatu tai asiakaskokemus kärsivät. Tässä vaiheessa yritys ei enää todistele liiketoimintamallinsa toimivuutta, vaan skaalautuu uusille markkinoille, laajentaa asiakassegmenttejä ja kasvattaa tuotannon kapasiteettiaan.
Tärkeimpiä kysymyksiä ScaleUp-vaiheessa ovat: kuinka laajennamme toimintaa uusille markkinoille menettämättä fokusta? Kuinka varmistamme, että järjestelmät ja prosessit tukevat kasvua ja mukautuvat sen mukana? Miten huolehdimme, että kaupalliset tiimit pystyvät suoriutumaan tehokkaasti? Ja ennen kaikkea, miten pidämme asiakaskokemuksen yhtenäisenä ja korkealaatuisena?
RevOps-mallin hyödyntäminen – myynnin, markkinoinnin ja asiakkuudenhallinnan yhdistäminen saumattomaksi kokonaisuudeksi – on tässä vaiheessa kriittistä. Yrityksen on hallittava erilaisia go-to-market-strategioita. Teknologian, tiimien ja prosessien saumaton yhteispeli ratkaisee, kuinka hyvin yritys onnistuu skaalaamaan liiketoimintansa kannattavalla tavalla.
ScaleUp-yrityksen kasvun haasteet
- Liiallinen riippuvuus vanhoista toimintatavoista voi hidastaa skaalautumiseen tarvittavaa muutosta kaupallisissa prosesseissa.
- Hajanaiset järjestelmät ja tehottomat yhteistyökäytännöt myynnin, markkinoinnin ja asiakaspalvelun välillä vaikeuttavat asiakasdatan hyödyntämistä ja asiakaskokemuksen yhtenäisyyttä.
- Uusille markkinoille laajennettaessa resurssien hajautuminen ilman selkeää priorisointia voi heikentää sekä nykyisten asiakkuuksien hoitoa että uusien markkinoiden asiakkuuksien hallintaa.
- Epäselvät roolit ja tavoitteet kaupallisissa tiimeissä sekä mittareiden ja tavoitteiden puutteellinen seuranta vaikeuttavat kasvun johtamista.
- Teknologiaratkaisujen päivittämisen hitaus ja CRM-järjestelmän vajaakäyttö voivat estää yritystä vastaamasta kasvun mukanaan tuomiin operatiivisiin vaatimuksiin.
👉 Apua muutoksen johtamiseen, tiimien tavoitteiden linjaukseen ja kaupallisten tiimien osaamisen skaalaukseen?
ScaleUpin 4 kaupallista syntiä
Sokkona samalla prosessilla
Laajentuminen uusille markkinoille ja uusiin asiakassegmenteihin voi epäonnistua, jos yritys säilyttää samat kaupalliset prosessit eri asiakasryhmille. Eri segmentit, kuten pk-yritykset ja suuryritykset, vaativat erilaisia prosesseja, ja prosessien räätälöinnin laiminlyönti heikentää asiakaskokemusta ja myynnin tehokkuutta.
Kitsastelu teknologian kanssa
Liian kevyt teknologistäkki tai huonosti toteutettu käyttöönotto hidastaa päätöksentekoa ja datan hyödyntämistä. Tällöin kasvupotentiaalia hukataan, ja kaupalliset tiimit jäävät ilman riittäviä työkaluja asiakastiedon hallintaan ja prosessien automatisointiin.
Myyntikulttuurin hiipuminen
Kasvavan yrityksen myyntitiimit saattavat menettää yrittäjämäistä työskentelytapaansa, mikä vaikuttaa uusien asiakkuuksien voittamisen motivaatioon sekä nykyisten asiakkaiden palveluun. Jos selkeitä tavoitteita ja palkkiomalleja ei ole, myyntikulttuuri kärsii, ja tiimien motivaatio hiipuu.
Innovointi tukahtuu
Kasvun keskellä liiketoiminta voi keskittyä liikaa toistamaan vanhoja kaavoja ja totuttuja tapoja, jolloin uusien ideoiden ja kokeilujen tilalle tulee byrokratia. Prosesseja ei päivitetä tarpeeksi vaikka toiminta olisi muuttunut. Liiketoiminta kankeutuu, jos ketterä päätöksenteko ja testauskulttuuri puuttuu.
Mitä RevOps-johtaja tekee?
-
Kaupallisten tiimien ja yksilöiden tavoitteet, kaupallinen budjetointi ja RevOps-organisoituminen
-
Eri liiketoimintayksikköjen ideaalien asiakasprofiilien määrittely tai päivitys sekä ostajapersoonien tunnistaminen
-
RevOps-kyspyyden määrittely sekä kaupallisten resurssien osaamisen auditointi
-
Myyntiprosessien optimointi liiketoiminnoittain - lisää määrää, lyhyempää myyntisykliä, parempaa hitratea tai laadukkaampia prospekteja
-
Rakennetaan tapa kerätä ja analysoida asiakas- ja liiketoimintadataa paremman päätöksenteon tueksi.
-
Kaupallisen teknologiastäkin auditointi, ohjeistukset ja käyttöönottoprojektien hoitamiset
Ulkoistettu RevOps-johtaja ScaleUpille
- Sopimus alkuun 4 kk, jonka jälkeen yhteistyö jatkuu 2kk irtisanomisajalla
- Ulkoistettu RevOps-johtaja määrittelee ensimmäisen 4 kk aikana yrityksenne RevOps-kypsyyden ja tunnistaa kehityskohteet, joista on saatavilla tuloksia lyhyellä sekä pitkällä aikavälillä. Kun suunta on selvillä, RevOps-johtaja lähtee hands-on tekemään tulovirtojan optimoivia toimenpiteitä. Tässä kohtaa voitte halutessanne heittää tyypin pihalle ja jatkaa toteutustoimia omin voimin.
- Kaikki dokumentoidaan, kirjataan ja rakennetaan yrityksenne järjestelmiin, teknologioihin ja prosesseihin. Osaaminen ja kaikki kehitystyö jää teille
- Motivoiva osuus voi vaihdella kevyen valmentavan vihtomisen tai rajun ruoskinnan välillä - valmennusta, ongelmien ratkaisemista, tavoitteiden asettamista ja saavuttamista
Investointi: 4990 - 11 990 €/kk
Tutustutaan
Mitä ulkoistettu RevOps-tirehtööri voisi teille tarkoittaa? Millaisella setillä päästään tehokkaasti liikkeelle? Kuka se ihan käytännössä olisi ja koska aloitetaan?
Me tullaan osaksi teidän tiimiä, joten on tärkeää, että myös kemiat natsaa. Jutellaan lisää, tutustutaan ja katsotaan ollaanko toisillemme ne oikeat. Nakkaa yhteystiedot niin jatketaan juttua.