Skip to content
Kasvun vaiheet
RevOps-tirehtööri

StartUpille

Kun product-market-fit on löytynyt, voidaan lähteä skaalaamaan kasvua. Skaalausvaihe vaatii sekä strategista suunnittelua että hands-on tekemistä. On rakennettava selkeät prosessit ja tavoitteet, jotka tukevat myynnin, markkinoinnin ja asiakkuudenhallinnan yhteistyötä, ja samalla pitää varmistaa, että ne päivittyvät kasvun mukana. Tässä ei ole pelkkää suunnittelu riitä – tarvitaan jatkuvaa testausta, analysointia ja hienosäätöä.

Keskeisiä kysymyksiä ovat: mistä ja miten nopealla aikavälillä lisää kassavirtaa, miten rakennetaan kasvun mukana skaalautuvat toimintatavat ja miten kohtuuhintaisesti skaalautuva tekki mukaan automatisoimaan ja parantamaan ennustettavuutta?

Ilman selkeää suuntaa voidaan vahingossa päätyä skaalaamaan toimimattomia keinoja. Tämä hidastaa kasvua ja jälkikäteen tehtävät korjaustoimet vievät usein aikaa, vaivaa ja hermoja.  

KUULOSTAAKO TUTULTA?

StartUp-yrityksen myynti - ensiaskeleet

  • Aloittelevan startupin myynti pohjautuu perustajien henkilökohtaisiin suhteisiin, innovatiivisuuteen ja innostukseen.
  • Perustajat ovat usein itse vastuussa myynnistä ja markkinoinnista, jolloin arvolupaukset ja taktiikat muotoutuvat asiakaskohtaamisten kautta.
  • Myynti keskittyy proaktiiviseen asiakashankintaan, sillä tunnettuuden ja referenssien puute tekee inbound-liidien hankinnan haastavaksi.
  • Myyntiprosessi on epämuodollinen ja nojaa perustajien intuitioon, ja tiedot kirjataan usein manuaalisesti yksinkertaisiin järjestelmiin.
  • Skaalautuvuuden ja nopeuden tasapainottaminen on kriittistä – ensimetreillä tarvitaan yksinkertaisia järjestelmiä, mutta prosessien kirjaaminen ja kehittäminen pitkän aikavälin kasvua varten on välttämätöntä.

    👉 Haluatko siis ottaa seuraavat askeleet? 
53

StartUpin 4 kaupallista syntiä

Ei määriteltyä prosessia

Yksi startupien yleisimmistä kompastuskivistä on määrittelemätön kaupallinen prosessi. Ilman selkeää prosessia myyntitoimet voivat olla epäjohdonmukaisia eikä niiden toimivuudesta oikein tiedetä. Parhaita käytäntöjä ja tuloksellisimpia toimintatapoja ei tunnisteta, jolloin myös toimintojen kehittäminen on haastavaa.

Itsekeskeinen myyntiprosessi

Kaupallisen prosessin suunnittelu pelkästään yrityksen näkökulmasta voi johtaa asiakkaan tarpeiden ja toiveiden sivuuttamiseen. Prosessi, joka on suunniteltu helpottamaan suorittamista yrityksen sisällä, ei välttämättä palvele asiakkaan ostopolkua tehokkaasti.

Monimutkainen prosessi

Myös liiallinen monimutkaisuus voi hidastaa myyntiä ja aiheuttaa tehottomuutta. Riskinä voi olla siis se, että luodaan liian monimutkainen, monivaiheinen ja kankea malli, joka hidastaa myyntisyklejä.

Dynaamisuuden puute

Kun kaupallinen prosessi on saanut alkumuotonsa, on välttämätöntä, että prosessia ei pidetä staattisena. Jatkuva parantaminen ja prosessien säätö auttavat varmistamaan, että yritys pysyy ketteränä, skaalaa hyväksi todettuja käytäntöjä ja pystyy vastaamaan asiakkaiden tarpeisiin.

46

Mitä RevOps-johtaja tekee?

RevOps Johtaja toimii osana yhtiötäsi, valmentaa tiimejäsi ja sparraa teitä kohti tehokkaampaa ja tuloksellisempaa liiketoimintaa. Tehtävänkuvassa on tunnistaa mahdollisuudet, ohjata muutosta ja viedä kehitystä eteenpäin prosessi prosessilta, tiimi tiimiltä ja teknologia teknologialta. Ei pelkkää konsultointia, vaan käytännön toimintaa ja tuloksia. Usein lähdetään liikkeille näistä:
  • Liikevaihtomoottorin muotoilu, myynnin organisoitumismalli, markkinoinnin tavoitteet, kaupallinen budjetointi
  • Ideaalien asiakasprofiilien määrittely ja ostajapersoonien tunnistaminen
  • Kaupallisten resurssien määrittely, tavoitteet, palkkiomallit ja sopimukset
  • Myyntiprosessien optimointi: Autetaan kehittämään tehokas myyntiprosessi, joka tukee kauppojen nopeaa klousausta
  • Liiketoimintadatan hyödyntäminen: Autetaan yritystä keräämään ja analysoimaan liiketoimintadataa paremman päätöksenteon tueksi.
  • Kaupallisen teknologiastäkin valinta, ohjeistukset ja käyttöönottoprojektien hoitamiset

Ulkoistettu RevOps-johtaja StartUpille

  • Sopimus alkuun 3kk, jonka jälkeen yhteistyö jatkuu 2kk irtisanomisajalla
  • Ulkoistettu RevOps-johtaja rakentaa ensimmäisen 3kk aikana yrityksellenne kaupallisen strategian sekä lähtee hands-on tekemään sen mukaisia toimenpiteitä. Tässä kohtaa voitte halutessanne heittää tyypin pihalle ja jatkaa toteutustoimia omin voimin.
  • Kaikki dokumentoidaan, kirjataan ja rakennetaan yrityksenne järjestelmiin, teknologioihin ja prosesseihin. Osaaminen ja kaikki kehitystyö jää teille
  • Motivoiva osuus voi vaihdella kevyen valmentavan vihtomisen tai rajun ruoskinnan välillä - valmennusta, ongelmien ratkaisemista, tavoitteiden asettamista ja saavuttamista

Investointi: 1990 - 6990 €/kk 

57
Referenssi: StartUp

"Revoryn kanssa on upea tehdä töitä. Revory on todellinen no-bs -yhteistyökumppani: huikea yhdistelmä strategista ajattelua ja käytännön kokemusta"

Resaco_149029-1.jpg-2
Olli Junes
Founder & CEO - Resaco Oy

Tutustutaan

Mitä ulkoistettu RevOps-tirehtööri voisi teille tarkoittaa? Millaisella setillä päästään tehokkaasti liikkeelle? Kuka se ihan käytännössä olisi ja koska aloitetaan?

Me tullaan osaksi teidän tiimiä, joten on tärkeää, että myös kemiat natsaa. Jutellaan lisää, tutustutaan ja katsotaan ollaanko toisillemme ne oikeat. Nakkaa yhteystiedot niin jatketaan juttua.